בכנסת מעריכים: אין רוב בקואליציה לחקיקה מחדש של החוק שנפסל בבג"ץ

אבי יעקב No Comments on בכנסת מעריכים: אין רוב בקואליציה לחקיקה מחדש של החוק שנפסל בבג"ץ
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שר האוצר משה כחלון פנה אמש (א) ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, וביקש ממנו לכנס את הוועדה כדי לחוקק מחדש את החוק למיסוי דירה שלישית, חוק שבג"ץ פסל אמש ברוב קולות. בכנסת מעריכים כי אין רוב בקואליציה להעברת החוק מחדש. גפני אמר אמש, כי יבחן את הדברים לאחר שיתייעץ עם גורמים שונים וילמד את החלטת בג"ץ.

ההחלטה שפורסמה אתמול, עוררה תגובות רבות, הן מצד אנשי נדל"ן והן במערכת הפוליטית.

שר האוצר משה כחלון הביע "צער ואכזבה עמוקה" מהחלטת בג"צ ואמר כי ימשיך להיאבק במשקיעים. "אני בטוח שיש איתי עשרות אלפי זוגות צעירים שהיום התאכזבו יחד איתי מההחלטה. זה לא הקושי הראשון בדרך. עברנו מאבקים עם בעלי ממון, עם בנקים, ועם אינטרסנטים שלא רוצים שמחירי הדירות ירדו ושהזוגות הצעירים יתרחקו מדירה. אני מתחייב להמשיך להיאבק במשקיעים. לא יעלה על הדעת שאדם אחד יחזיק 6 דירות ולאחר לא תהיה דירה ואפילו לא חלום לדירה. נמשיך להיאבק למען הזוגות הצעירים בכל הדרכים העומדות לרשותנו", אמר כחלון.

ח"כ אורי מקלב: "מלכתחילה התרענו על התהליך ועל כך שהחוק פוגעני ולא שוויוני ויש בו פגמים מהותיים, כל התערבות של בגץ בחקיקה צריכה לקומם אותנו, האוצר לא היה קשוב לטענות והביא על עצמו את הפסיקה בכוח".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ': "למרות התוצאה הקשה שבה בית המשפט מבטל חוק של הכנסת, הפעם מדובר בפסק דין נכון גם בעיניים שמרניות. אין זה מתפקידו של בית המשפט להתערב בתוכנם של חוקי הכנסת ופסילת חוק בשל תוכנו אינה לגיטימית. כאן בית המשפט לא פסל את החוק בשל תוכנו אלא בשל פגיעה בכללי המשחק הדמוקרטיים במסגרת הליכי החקיקה. במסגרת הפרדת הרשויות תפקידו של בית המשפט מתמצא בהקפדה על קיום הפרוצדורה והשמירה על כללי המשחק הדמוקרטיים. זה מה שעשה כאן בית המשפט. בפסק הדין הזה בית המשפט מחזק את הכנסת ושומר על מעמדה כשהוא קובע שהיא אינה יכולה לשמש חותמת גומי של הממשלה ועליה לפעול בהתאם לכללי המשחק הדמוקרטיים שנקבעו בחוק."

היזם יהודה הרציג מבעלי "הרציג נדל"ן" אמר, כי "עניי עירך קודמים ומי שירוויח מדחיית מס דירה שלישית על ידי בג"צ יהיו בראש וראשונה שוכרי הדירות, זאת משום שביטול המס יעצור את עליית מחירי השכירות שבעלי הדירות תכננו להעלות כפיצוי על תשלום המס. בכך מדובר בצדק לא רק כלכלי כי אם גם חברתי מהמעלה הראשונה!"

עופר זרף מבעלי "יסודות איתנים" אמר: "זהו חוק עקום שרק פגע בשוק הדיור וטוב שינוח על משכבו בשלום. במקום כחלון הייתי מודה אישית לשופטי בג"צ על שהוציאו אותו מן ה"ברוך".

התנועה למשילות ודמוקרטיה בירכה על תוצאות פסק הדין בעניין מס דירה שלישית, "שצפוי להביא לחיזוק מעמד הכנסת ולהשבחת הליך החקיקה", כדבריה. עם זאת, נאמר בהודעת התנועה, "יש להצר על כך שהכנסת לא פעלה במהלך התקופה שמאז חקיקת החוק, לביטולו בעצמה או לחקיקתו מחדש. מן הראוי שהכנסת וחבריה יפעלו בעצמם ולא יותירו לבית המשפט העליון לפעול בדרך זו ולהוציא עבורם את הערמונים מהאש"/

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), חבר ועדת הכספים של הכנסת, אמר בתגובה להחלטת בג"צ, כי "זו ההוכחה הטובה ביותר לדורסנות של הממשלה את הכנסת. לא לחינם בחרנו לעזוב את הדיונים בוועדת הכספים באותו לילה אפל. למרות שהזהרנו וצעקנו, הממשלה סרבה לשמוע והמשיכה לדרוס כל הליך תקין. חברי הקואליציה סגרו עסקאות במסדרון, הדפיסו את הסיכומים לנוסח ודרשו שנצביע בלי שקראנו וידענו על מה מבקשים שנצביע. ככה לא מתנהל פרלמנט במדינה דמוקרטית וככה לא מנהלים מדינה. טוב שבג״צ מחק את החרפה הזו ועומד על כבודה של הכנסת".

סיעת המחנה הציוני מסרה בתגובה להחלטת בג"צ: "זהו נצחון אדיר של האופוזיציה ושל הדמוקרטיה, ביום בו בית המשפט מניף דגל אדום ומחזיר אל הכנסת חוק שהועבר על ידי הקואליציה בהליך בריוני ואנטי דמוקרטי באישון לילה".

ח"כ מיקי רוזנטל, אחד העותרים: "זו החלטה וחשובה של בית המשפט. הרשלנות בחקיקת חוק דירה שלישת הייתה בגדר גניבה באישון לילה, מחטף חריג בחומרתו שהביא למצב שחוקק חוק רע ומלא כשלים. החוק מודים גם באוצר, אין בו בכדי להביא שינוי ולהרחיק משקיעים משוק הנדל"ן אלא לייצר עליה במחירי השכירות. העיקרון שהוביל לכאורה לחקיקת החוק נכון, הביצוע הכושל הביא לתוצאה הפוכה. יש להחזיר את החוק לועדת הכספים, ולדון בו על פי הנוהל התקין". לדבריו, על החוק החדש להוות מס פרוגרסיבי. "יש לתקן את עקרון מס הגולגולת בחוק שבוטל היום, יש לדון בחוק באופן יסודי ולסגור את הפרצות הרבות שקיימות בו כיום. אם יוחזר החוק לוועדת הכספים וידון באופן מקיף וראוי – נתמוך כולנו בחוק".



0 תגובות